Lähituotannon suosion kasvu

Lähiruokabuumi on tullut suurella suosiolla Suomeen. Suomalaiset ovat tietysti omaksuneet tämän buumin ulkomailta. Hieno buumi se onkin. Reko-piirit ovat suosittuja monissa kaupungeissa ja lähituottajat pääsevät suoraan kosketukseen kuluttajien kanssa. Suomessa on pitkään ollut väliporras, jossa vähittäiskauppa vie potista suurimman osan. Nyt kilpailijat ovat laittaneet vähän väliporrasta kuriin. Lähiruokapiirit tuovat tuotot suoraan ruuankasvattajille ja tuottajille. Lähituotanto on myös erittäin ekologinen vaihtoehto verrattuna pitkien matkojen päästä rahdattuun ruokaan.

Lähituotannon suosio kasvattanut kauppahallien suosiota

Lähiruokabuumi on tuonut ihmiset takaisin marketeista kauppahalleihin. Ruuan laadusta ja tuoreudesta puhutaan paljon ja ihmiset seuraavat paljon kokkiohjelmia televisiosta. Suomessa ja maailmalla on menossa myös terveysbuumi. Ihmiset haluavat tietää mitä suuhunsa laittavat. Kauppahalliyhdistyksen puheenjohtaja kertoo, että kauppahallit mieluusti vastaavat tähän haasteeseen. Kauppahallien tarkoitus on ollut alun perinkin olla paikkana, jossa ruoka on tuoretta ja tuotantoketju kuluttajalle on mahdollisimman lyhyt. Lähituotannon suosio on tuonut ikääntyvien lisäksi nuoret kauppahalleihin. Nuoret ovat olleet inspiroituneita kokkiohjelmista ja haluavat käyttää erikoisempiakin aineksia ruokien tekoon. Nuoret ovat kiinnostuneita mm. kampasimpukoista, ostereista ja tuoreesta tonnikalasta. Asiakkaita kiinnostaa tuotteiden alkuperä. He kyselevät tuottajilta paljon kysymyksiä siitä, miten ja missä tuotteet on kasvatettu.

Pienpanimot hyötyvät myös lähiruokabuumista

Keneltäkään ei ole varmasti jäänyt huomaamatta pienpanimojen suosion nousu. Uusia panimolupia on myönnetty melkein kuukausittain. Pienpanimoiden määrä on kolminkertaistunut kuudessa vuodessa. Suomalaiset haluavat maistella erilaisia olutmakuja, mutta on nähtävissä myös merkkejä siitä, että ihmiset haluavat varta vasten luomua, lähituotettua ja pienemmän panimon tuotteita.

Syrjäalueiden tuottajille lähiruokainnostus on mieluinen

Syrjäalueilla ei olla aina voitu kilpailla toisten alueiden hintojen kanssa, saatika välillä hyvinkin alhaisten ulkomaalaisten tuotteiden hintojen kanssa. Se, että asiakas arvostaa lähellä tuotettua ruokaa, tekee Itä-Suomen tuottajille hyvää. Asiakas arvostaa myös tuotteiden helppoa saamista. Itä-Suomessa lähituotteita saa helposti toreilta ja kauppahalleista vuoden ympäri. Netistä löytää myös helposti lähiruokatuotteita. Itä-Suomalaisille on olemassa mm. Makuja Kaakosta -sivusto. Koko Suomen laajuinen sivusto: Lähi- ja Luomuruokahakemisto listaa Suomen maatilat, torit, myymälät ja muut lähiruokatuottajat.

Miksi hyödyntää paikallisia tuottajia?

Lähiruoka on tullut suositummaksi, koska maailmalla ja Suomessakin on ollut tuoteskandaaleja. Jotain tuotteita on vedetty takaisin ja ihmisille on tullut epäluottamusta suuriin tuottajiin. Suomessa julkisuuteen on vuotanut säännöllisesti videoita eläinrääkkäystapauksista tai muista epäeettisistä toimista. Ihmisten tietoisuus vaatetuotannon eettisyydestä on myös lisääntynyt. Lähellä tuotetut vaatteet ovat todennäköisemmin eettisemmin ja ekologisemmin valmistettuja, kuin halpatuotannosta tulleet. Myös kaukaa kuljetetut hedelmät sisältävät vähemmän vitamiineja ja ravintoaineita, kun läheltä poimitut marjat ja vihannekset. Lähituotannon innostus on saanut ihmiset jopa vaihtamaan ammatteja. Amerikassa on pienfarmarien määrä noussut valtavasti. Ihmiset haluavat tuottaa oman ruokansa sekä tuottaa sitä myös muille.